Τα Ελγίνεια μάρμαρα και η παράκρουση του σύγχρονου Έλληνα.






Γύρω στα 1800 ο Λόρδος Έλγιν έφτασε στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα ως πρόξενος της Μεγάλης Βρετανίας. Ο Έλγιν είχε εντυπωσιαστεί με τα μάρμαρα του Παρθενώνα και οργάνωσε μια αποστολή για την καταγραφή του, έχοντας γραπτή εντολή από τον Σουλτάνο. Αργότερα αποφάσισε να μετακινήσει τα μάρμαρα με δικά του έξοδα στον Λονδίνο όπου και τα πούλησε για μια πολύ χαμηλή τιμή στο Βρετανικό μουσείο (ενώ άλλοι είχαν εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση τους όπως ο Ναπολέων). Αρκετά μετά την δημιουργία του Ελληνικού κράτους, αρκετοί Έλληνες ζητούσαν την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα όπου και ανήκουν.

Πρέπει να είμαι ένας από τους ελάχιστους πολίτες που πιστεύουν ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να παραμείνουν στο Βρετανικό μουσείο υπό κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις (να πληρώνει το Βρετανικό Μουσείο ένα “νοίκι” για αυτά). Οι περισσότεροι Έλληνες σε μια κλασσική αρχαιοελληνική φρενίτιδα ζητάνε τα μάρμαρα πίσω επικαλούμενοι ότι “Είναι Ελληνική ιδιοκτησία” και ο Έλγιν με την βία πήρε τα μάρμαρα με αποτέλεσμα τα τελευταία να έχουν σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα ευρισκόμενα σε μια χώρα βαρβάρων.

Με μια πρόχειρη ιστορική αναδρομή διαπιστώνουμε ότι ο Παρθενώνας δεν ήταν τόσο αγαπητός μέχρι τα τελευταία σαράντα χρόνια. Αρχικά πολλές ζημιές έγιναν κατά την διάρκεια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας όταν “χριστιανοί” βανδάλισαν οτιδήποτε αρχαιοελληνικό υπήρχε (σε περίπτωση που αναρωτιέστε γιατί τα αγάλματα έχουν κατεστραμμένα πρόσωπα και χέρια). Κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας ο Παρθενώνας χρησιμοποιήθηκε ως πυριτιδαποθήκη με αποτέλεσμα κατά τον Βενετο-Τουρκικό πόλεμο το 1687 να δεχθεί μια καλοζυγισμένη κανονιά και να ανατιναχθεί ο μισός. Αρκετά αγάλματα χρησιμοποιήθηκαν για να φτιαχτεί ένα είδος τσιμέντου για να φτιαχτούν σπίτια από τους κατοίκους. Σε κάνει να αναρωτιέσαι στην τελική πως κρατιέται ακόμα όρθιος ο Παρθενώνας μετά από τόσα χρόνια. Ακόμα και μετά την επανάσταση του 1821 χάρις στον Βασιλέα Όθωνα δεν υπήρξε μεγαλύτερη καταστροφή στον Παρθενώνα.



Τι θα έπρεπε, να ευγνωμονούμε τον Έλγιν που μας έκλεψε τα μάρμαρα; Ναι θα έπρεπε γιατί υπήρχε μεγάλη πιθανότητα να καταστραφούν ή να πουληθούν από Έλληνες αρχαιοκάπηλους (όπως για παράδειγμα Μακρυγίαννης). Αναρωτιέμαι κιόλας γιατί τα μάρμαρα λέγονται Ελγίνια. Έχουν κάποιο σύνδρομο Στοκχόλμης και θεωρούν τα ίδια ως απαγωγέα τους τον Έλγιν; Αντίθετα ο Έλγιν δεν πήρε τα μάρμαρα για τον εαυτό του αλλά για το Βρετανικό μουσείο. Η μεταφορά των μαρμάρων δεν ήταν κλοπή από το Ελληνικό κράτος γιατί δεν υπήρχε Ελληνικό κράτος το 1812. Πολύ αργότερα όταν στον Ραγιά εμπότισαν την αρχαιολαγνεία και την αντίληψη ότι προέρχεται από τον Φιδία, τον γλύπτη των μαρμάρων, βγήκε μια Μελίνα Μερκούρη να φωνάζει πάνω στην Ακρόπολη να γυρίσουν τα Μάρμαρα. Εαν ανήκουν σε κάποιον τα μάρμαρα είναι στους Αρχαίους έλληνες. Ούτε ένας από εμάς δεν μπορεί να θεωρήσει ότι έχει μια “πνευματική” σύνδεση με τα αγάλματα περισσότερο από αυτήν που έχει ένας Βίκινγκ με ένα τσεκούρι που βρέθηκε στην Βόρειο Αμερική.




Επιπλέον γιατί να γυρίσουν τα μάρμαρα; Οι διαδικασίες για συντήρηση του Παρθενώνα ξεκίνησαν το 1975 και “τελείωσαν” κάπου στο 2005. Χρειάστηκαν άλλα πέντε χρόνια για να φτιαχτεί ένα μουσείο για αρκετά αρχαία τα οποία βρίσκονταν σε τραγική κατάσταση. Πάρα πολλά αρχαία ακόμα καταστράφηκαν κατά την κατασκευή του Μετρό. Κανένας δεν μίλησε για αυτά. Εαν έρθουν τα Μάρμαρα στην Ελλάδα δεν θα “αισθανθούν καλύτερα” ή θα “τα μεταχειριζόμαστε καλύτερα”. Η οικονομική πολιτική των τελευταίων χρόνων έχει οδηγήσει σε κλείσιμο πολλούς αρχαιολογικούς χώρους. Δεν θέλω να σκεφτώ τα χρήματα που θα χρειαστούν (με μίζες κλπ ) για να φτιαχτεί ένας νέος χώρος για τα Μάρμαρα. Εαν τα Μάρμαρα είχαν φωνή θα προτιμούσαν να μείνουν στην καλύτερη αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου. Υπάρχουν άπειροι αρχαιολογικοί χώροι στην Ελλάδα που χρησιμοποιούνται σαν χωματερές από τους ίδιους Ελληνάρες που ζητάνε τα Μάρμαρα να γυρίσουν στην Ελλάδα.Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος για τον οποίο τα Μάρμαρα αυτά είναι πιο σημαντικά;


Όσοι έχετε διαβάσει μέχρι εδώ θα νομίζετε ότι είμαι κάποιος ανθέλληνας που έχει πουλήσει την ψυχή του στους Εβραίους και την λέσχη Μπίλντενμπέργκ. Επιτρέψτε μου να έχω μια πιο διευρυμένη άποψη για τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό. Εκτός από τα “ελγίνια” μάρμαρα, υπάρχουν αρχαία αγάλματα σε ολόκληρη την Ευρώπη ( η Αφροδίτη της Μήλου για παράδειγμα). Θα πρέπει να τα ζητήσουμε όλα πίσω;

Όχι, διότι δεν ανήκουν σε εμάς. Όταν εμείς τρωγοπίναμε με τα δάνεια των ξένων και αυτοί έπαιρναν κοψοχρονιά αρχαία ελληνικά κομμάτια δεν μας πείραζε καθόλου. 

Όχι, γιατί ότι έχει επιζήσει από την Αρχαία Ελλάδα, επέζησε από τους “Βάρβαρους” Γερμανούς, Γάλλους, Ιταλούς κ.α. Για παράδειγμα οι καλύτερες μεταφράσεις αρχαίων Ελληνικών κειμένων έχουν γίνει από τους Γερμανούς. Τι θα έπρεπε; Να βάλουμε ρήτρα να μην χρησιμοποιείται οποιαδήποτε Ελληνική λέξη ή κείμενο χωρίς να γράφουν δίπλα “ΑΡΧΑΊΟ ΠΝΕΎΜΑ ΑΘΆΝΑΤΟ”;

Όχι, γιατί η “επιστροφή των Μαρμάρων” δεν είναι τίποτα άλλο από ένα πολιτικό παιχνίδι των εκάστοτε Ελληνικών κυβερνήσεων για να αποσυντονίζει τον κόσμο από τα πραγματικά προβλήματα. Κάτι που δεν ξέρετε οι περισσότεροι είναι ότι δεν είναι στο χέρι της Βρετανικής Κυβέρνησης να δώσει τα αγάλματα γιατί ειναι περιουσία του Βρετανικού μουσείου (νόμος του 1963, όταν εμείς εδώ κυνηγάγαμε κομμουνιστές). Άρα τσάμπα ο πανικός και οι φωνές.

Μια ιδέα: Αντί να φωνάζουμε για τα Μάρμαρα δεν καθόμαστε να ζητήσουμε πίσω τα χρήματα που έχουν ξεπλύνει στο εξωτερικό οι Έλληνες πολιτικοί και η κομπανία τους;


Food for thought.


                                                                                                                              -Τάδε, έφη


SHARE

G L Laurentis

I love creative writing. I start a story without any planning and end it when i feel its time to move to another story. You can say I improvise almost everything. Well when I say everything I mean everything. Life is all about small or big incidents that move you forth or back. So without further ado, welcome and enjoy your stay!

0 comments :

Δημοσίευση σχολίου